با حمد و سپاس خداوند منان و تلاش دست اندرکاران و همکاران طرح، سومین دوره طرح آموزشی تجربی کیمیا طبق برنامه در تاریخ شنبه 23 شهریور ماه 98 آغاز شد. در مراسم افتتاحیه این دوره که از ساعت 8 صبح در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، تنی چند از اساتید و صاحب نظران اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور حضور داشتند. در ادامهی این مراسم، جناب آقای مهندس جلوداری (مدیر محترم طرح کیمیا)، به معرفی طرح کیمیا برای مخاطبان حاضر در دوره پرداختند سپس در ادامه، جناب مهندس دهبیدیپور (ریاست محترم پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف)، جناب مهندس زرنوخی (مدیر عامل محترم صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران)، جناب آقای دکتر طالبی (معاون محترم مدیر کل دفتر برنامهریزی و امور فناوری و سرکار خانم شاهوردی (مدیر کل توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی) طی بیاناتی به تشریح برنامه کیمیا سه و اهداف مورد نظر طرح پرداختند.
در کارگاههای آموزشی روز اول که متعاقب برنامه افتتاحیه آغاز شدند، ابتدا جناب دکتر کریمیان اقبال به ارائه مطالبی پیرامون آشنایی با پارکهای علم و فناوری و اکوسیستم نوآوری و فناوری پرداختند. در این کارگاه، مطالب و بینش جامعی در رابطه با معرفی پارکهای داخلی و بینالمللی و وضعیت کمی و کیفی اکوسیستم نوآوری و فناوری ارائه شد. در دومین کارگاه آموزشی روز نخست، سرکار خانم مونا ناصری طی دو ساعت به معرفی مراکز رشد و کارکرد آنها در اکوسیستم کارآفرینی پرداختند. بهتبع، شناخت عوامل و بازیگران اصلی این حوزه نقش بسزایی در تربیت نیروی انسانی جدید و کارآمد جهت فعالیت در این عرصه خواهد داشت. در کارگاه آموزشی روز دوم، ابتدا جناب آقای مهندس زرنوخی مقدمهای بر صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر و روشهای تأمین مالی در اکوسیستم نوآوری ایران را طرح نمودند. صندوقهای خطرپذیر یا جسورانه یکی از مهمترین نهادهای تزریق سرمایه به اکوسیستم استارتاپی کشور هستند و به همین دلیل شناخت کافی آنها تأثیر زیادی بر تسلط کافی بر کارکرد نهادهای مختلف و فعال در حوزه کارآفرینی و نوآوری کشور و جهان دارد. در ادامهی ارائه جناب آقای مهندس زرنوخی، دانشجویان کیمیاکالج، در کارگاه آموزشی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی که توسط جناب آقای یوسفی ارائه شد؛ با خدمات و حمایتهای این صندوق آشنا شدند. پس از طرح مباحث اولیه و شناخت کلی فضای کسبوکار ایران، کیمیاییها در سومین روز از کارگاههای آموزشی با حضور جناب آقای مهندس میثم زرگرپور، مباحث جدیتر موردنیاز ایفای نقش در اکوسیستم کارآفرینی را آموخته و مرور کردند. کارگاه «ایجاد مدل کسبوکار» در بخش عملی باتجربه عملیاتی و واقعی نگارش برنامه کسبوکار همراه بود که در فضایی صمیمی و پویا، بستر یادگیری و کسب و تجربه را به بهترین نحو فراهم آورد. پس از پایان جلسه آموزشی مدل کسب و کار، در روز چهارم از سومین دوره طرح کیمیا با حضور جناب آقای دکتر محسن صیقلی، کارگاه روشهای تهیهی طرح کسبوکار یا بیزنس پلن و ارزیابی فنی و اقتصادی پروژهها، برگزار شد. دانشجویان کیمیا کالج در خلال این کارگاه، با طرح و بحث دغدغهها و آموختههای خود، جلسه آموزشی مفیدی را تجربه کردند که ادامه آن در پنجمین روز از دوره برگزار خواهد شد. در ادامه کارگاههای آموزشی، در پنجمین روز با حضور جناب آقای دکتر محسن صیقلی، کارگاه عملی به همراه بررسی موردی طرحهای کسبوکار و ارزیابی فنی و اقتصادی طرحهای صنعتی برگزار شد. در خلال این کارگاه، دانشجویان کار گروهی و یک کارگاه عملی را تجربه نمودند. در آخرین روز از هفته نخستِ کیمیا 3، سرکار خانم اصلانی در کارگاه آموزشی تیپشناسی (شخصیت شناسی) و ایجاد انگیزه کاری به طرح مباحث بسیار مفیدی در رابطه با نقش تیپهای شخصیتی در فضای استارتاپی و کارآفرینی پرداخته و با اجرای سناریوهای مختلف نحوه تعامل با افراد و شخصیتهای مختلف را طرح و بحث نمودند. تجربه برگزاری دورههای گذشتهی طرح کیمیا حاکی از اهمیت به سزای این کارگاه در ایجاد شناخت افراد از سایرین و نیز فعالیت در محیط اشتراکی با ایدهها و اهداف مختلف بوده است. این کارگاه در واقع جلسه معارفه و آشنایی دانشجویان کیمیا سه با یکدیگر نیز بود و حدود 8 ساعت به طول انجامید. به دنبال دورههای آموزشی هفته اول که حول موضوعات عمومی و کلیات فعالیت در اکوسیستم استارتاپی و کارآفرینی بود؛ در هفته دوم با دوره آموزشی «آشنایی با اصول بازاریابی» با حضور جناب آقای دکتر رضا شیرازی همراه بودیم. ایشان در این دوره به موضوعاتی همچون شناخت بازار و صنعت، فلسفههای مدیریت بازاریابی، آمیختههای بازاریابی، نیروهای رقابتی پورتر، تجارت الکترونیک و انواع بازاریابی و اصول آن پرداختند. بحث بازاریابی از موضوعات مهم در فضای استارتاپی و کسبوکارهای دانشبنیان است و بهتبع پرداختن به این موضوع در بسط و تشریح مفاهیم و بعد عملیاتی موضوع تأثیرگذاری بالایی دارد. در نخستین کارگاه آموزشی روز دوم از دومین هفته، جناب آقای دکتر حسام کدیور در کارگاهی شش ساعته به طرح اصول حقوقی قراردادها و شرکتها پرداختند. در این کارگاه به مباحثی همچون آشنایی با مبانی حقوق و قراردادها، آشنایی با قانون تجارت و حقوق شرکتها، نگارش قرارداد، اسناد تجاری و انواع قراردادهای مربوط به کارآفرینان پرداخته شد. با توجه به ماهیت موضوع، محتوای آموزشی بدیع و کاربردی به دانشجویان کیمیا سه ارائه گردید. در دومین کارگاه آموزشی روز دوم، جناب آقای دکتر علی زندوکیلی، طی دو ساعت به معرفی اصول مالکیت فکری و ثبت اختراعات پرداختند. بهتبع، شناخت و آگاهی از اهمیت حقوق مالکیت فکری، برای بازیگران اصلی این حوزه نقش بسزایی در موفقیت آنها و تبدیل تهدیدها به فرصت در این عرصه خواهد داشت. در سومین روز از کارگاههای آموزشی این هفته به موضوع «فرآیند تجاریسازی فناوری» با تدریس جناب آقای دکتر محمدرضا نظری پرداختیم. این کلاس در 8 ساعت برگزار شد و به یکی از موضوعات مهم فعالیت در اکوسیستم پویای کارآفرینی، نوآوری و فناوری پرداخت. نوع و چارچوب فعال این کارگاه، باعث شد دانشجویان کیمیا کالج، با میل و اشتیاق زیادی به مشارکت در آن مبادرت ورزند. به دنبال دورههای آموزشی هفته اول و دوم که پیرامون موضوعاتی در اکوسیستم استارتاپی و کارآفرینی بود؛ در سومین هفته از کیمیا 3، در کارگاه «آشنایی با ارزشگذاری استارتاپها» با جناب آقای محمد امینی میلانی همراه بودیم. ایشان در این دوره به موضوعاتی همچون انواع ارزشها، نحوهی ارزشگذاری توسط خریدار، روشهای ارزشگذاری و مباحثی از این قبیل پرداختند. بحث ارزشگذاری از موضوعات مهم در فضای استارتاپی و کسبوکارهای دانشبنیان است که به دو منظور صورت میگیرد: 1- محاسبه ارزش ذاتی یک شرکت و مقایسه آن با ارزش بازار آن، در هنگام تصمیم به خرید یا فروش سهام شرکت (اغلب در مورد شرکتهای سهامی عام)؛ بهتبع پرداختن به این موضوع، مشخص میکند که بالاترین قیمت قابل قبول و به صرفه برای خریدار چقدر است. در نخستین کارگاه آموزشی روز دوم از سومین هفته، سرکارخانم دکتر حیدری نسب به طرح اصول ارزیابی اولیه و غربالگری تیمهای استارتاپی پرداختند. در این کارگاه به مباحثی همچون اهمیت ارزیابی اولیه، طراحی فرآیند ارزیابی برای نهادهای مختلف سرمایهگذاری، انواع معیارهای ارزیابی استارتاپها، ابعاد مهم هر استارتاپ برای بررسی و سوالات مهم در هر بعد پرداخته شد. در دومین کارگاه آموزشی روز دوم، جناب آقای مهندس غلاملو، به معرفی اصول ارزیابی موشکافانه پرداختند. با توجه به اینکه تعداد زیادی از سرمایه گذاریها به دلیل عدم جدی گرفتن اطلاعات به دست آمده در طول فرآیند ارزیابی موشکافانه، با شکست مواجه میشوند؛ شناخت و آگاهی از اهمیت ارزیابی موشکافانه، برای فعالان این حوزه نقش بسزایی در افزایش موفقیت آنها در این عرصه خواهد داشت. در نخستین کارگاه آموزشی روز سوم از سومین هفته، جناب آقای دکتر امیرعباس امامی به معرفی مبانی بلاکچین پرداختند. در این کارگاه به مباحثی همچون بلاکچین و انقلاب پلتفرمها، مشکلات سیستمهای توزیع شده متمرکز، ابعاد تکنولوژی بلاکچین، انواع بلاکچین از جهت حاکمیت، بیت کوین، پول شناسی و کاربردهای بلاکچین اشاره شد. در دومین کارگاه آموزشی روز سوم، جناب آقای رضا قربانی، به معرفی فینتِکها پرداختند. ایشان در این کارگاه به این پرسش کلیدی پاسخ دادند که فعالان کسبوکارهای فین تک ایران چه میخواهند و چه میتوانند برای اقتصاد ایران انجام دهند؟در راستای پاسخ به این سوال، به موضوعاتی همچون اکوسیستم فینتک ایران، چالشهای اختصاصی فینتک ایران، رگ تکها، پیتکها، پرداختهای ارزی و رمیتنس، اینشورتکها و دیگر مباحث این حوزه اشاره شد. در سومین کارگاه آموزشی روز سوم، جناب آقای دکتر سیاوش ملکیفر، به طرح مباحث آیندهپژوهی پرداختند. ایشان در این کارگاه به موضوعاتی همچون انواع آینده، منحنی لبخند و مباحث آیندهپژوهی در ایران اشاره کردند. به دنبال دورههای آموزشی هفته اول، دوم و سوم که مباحث مختلفی را پیرامون اکوسیستم استارتاپی و کارآفرینی پوشش داد؛ در نخستین کارگاه آموزشی چهارمین هفته از کیمیا 3، در کارگاه آموزشی «نحوهی ارائه به سرمایهگذار و ارزیابی پروژهای برای سرمایهگذاری» با جناب آقای شهرام صادقی همراه بودیم. در کارگاه مذکور، مباحثی همچون بخشهای مختلف ارائه به سرمایهگذار، بایدها و نبایدهای ارائه به سرمایهگذاران، سؤالات متداولی که سرمایهگذاران میپرسند و ارزیابی پروژهای برای سرمایهگذاری به دانشجویان دوره، آموزش داده شد. در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی، یکی از کارهایی که شما را در مسیر موفقیت به جلو هدایت میکند؛ طراحی یک Pitch Deck مناسب است. بنابراین، محتوای آن بسیار اهمیت دارد و پرداختن به این موضوع، شما را در کنترل امور مالی یاری میرساند. در دومین کارگاه آموزشی روز اول از چهارمین هفته، جناب آقای سید علیرضا کاشیزاد به طرح “مهارتهای کلیدی برای نوآوری” پرداختند. در این کارگاه به مباحثی همچون اهمیت تواناییهای شناختی، مهارتهای اجتماعی و مهارتهای برتر مورد نیاز برای نوآوری اعم از حل مسائل پیچیده، تفکر انتقادی، هوش هیجانی، انعطافپذیری شناختی و … پرداخته شد. در نخستین کارگاه آموزشی روز دوم، جناب آقای دکتر داریوش محجوبی، به “مقایسهی اکوسیستم Austin و Silicon valley“ پرداختند. در دومین کارگاه آموزشی روز دوم از چهارمین هفته، سرکار خانم نوشین کاشفی مبحث “مدیریت پرتفولیو استارتاپها” را برای دانشجویان عنوان نمودند. در این کارگاه به مباحثی همچون مدیریت پرتفولیو VCها، ابعاد مدیریت پرتفولیو و نظارت و تجزیه و تحلیل پرتفولیو و مباحث مرتبط دیگر اشاره شد. در سومین کارگاه آموزشی روز دوم، جناب آقای محمدرضا فرحی، به معرفی “شاخصهای کلیدی عملکرد(KPI)” پرداختند. ایشان در این کارگاه به مزایای شاخصهای کلیدی عملکرد، شاخصهای کلیدی عملکرد مالی، تکنیکها و ابزارهای تصمیمگیری و … اشاره کردند. در کارگاه آموزشی روز سوم، جناب آقای صادق فراهانی، به طرح مبحث “اصول و فنون مذاکره” پرداختند. ایشان در این کارگاه به سطوح مختلف مذاکره، روشهای مذاکره، ویژگیها و صفات مذاکره کننده و اصول مربوط به مذاکره اشاره کردند. در خلال این کارگاه، دانشجویان کار گروهی و یک کارگاه عملی را نیز تجربه نمودند. در ادامهی کارگاههای آموزشی سومین دوره کیمیا، در آخرین هفتهی کارگاههای آموزشی مباحثی همچون تیمسازی و منابع انسانی در استارتاپها، سازمان نوآور و مدیریت نوآوری، کار تیمی، تله بنیانگذار، مطالعات و تحقیقات بازار و نحوه راستی آزمایی آن و مربیگری توسط اساتید برجسته ارائه گردید. در محیط کسب وکار امروزی، کارکنان بزرگترین دارایی و قلب سازمان محسوب میشوند؛ بنابراین پرداختن به موضوع منابع انسانی و تیمسازی دراکوسیستم نوآوری و کارآفرینی از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است. بنابراین، در نخستین کارگاه روز اول، جناب آقای محمد حسن شهر میانی به مبحث ” تیمسازی و منابع انسانی در استارتاپها” پرداختند. فهرست مطالب ارائه شده در این کارگاه 4 ساعته عبارت بودند از: اهمیت منابع انسانی در استارتاپها، فرآیندهای منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، نحوهی استخدام نیرو، انواع مصاحبه و تکنیکهای مصاحبه و … . در دومین کارگاه آموزشی روز اول، جناب آقای دکتر سید کامران باقری به طرح موضوع “سازمان نوآور و مدیریت نوآوری” پرداختند. مباحث مطرح شده حول مسائلی همچون مدیریت نوآوری، نوآوری باز، نوآوری مدل کسبوکار، نوآوری فرآیند، نوآوری خدمت، نوآوری چه چیزی نیست و… بودند. نکتهای که در رابطه با نوآوری باید بدان توجه شود این است که نوآوری به معنای ایجاد تغییراتی است که ارزش افزا باشند و با توجه به اینکه ایدههای ناب و کاربردی، دیگر مختص افراد یا سازمانهای خاص نیست؛ گاهی این ایدهها در جایی که حتی تصورش را هم نمیکنید، متبلور میشوند و این هنر و مهارت شما در به کارگیری نوآوری باز است که شما را از این ایدهها و فرصتها بهرهمند میکند. در دومین روز از آخرین هفتهی کارگاههای آموزشی کیمیا 3، جناب آقای آرش صادقیان حقیقی در کارگاهی 4 ساعته مبحث ” کار تیمی” را عنوان نمودند و سرفصلهای ذکر شده در این کارگاه عبارت بودند از: عملکرد تیمی، کارهایی که در یک تیم باید انجام شود، نیازهای یک تیم و … . در طی برگزاری این کارگاه، دانشجویان در چندین گروه به بازی و تمرین های تیمی پرداختند و از این طریق، با مفاهیم کار تیمی به صورت عملی آشنا شدند. در دومین کارگاه آموزشی روز دوم، جناب آقای دکتر بابک مختاری به طرح مبحث “تلهی بنیانگذار؛ مفاهیم اولیه و آثار آن در نهادهای حامی و سیاستگذار اکوسیستم نوآوری ایران” پرداختند. فهرست مطالب ارائه شده در این کارگاه عبارتند از: معرفی چرخه عمر بنگاه/سازمان، تله بنیانگذار و نقش آن در چرخه عمر بنگاه/سازمان و آسیبشناسی عملکرد نهادهای متولی توسعه فناوری و نوآوری ایران براساس نظریه تله بنیانگذار. . در آخرین روز از کارگاههای آموزشی کیمیا 3، دانشجویان کیمیا با ارائهی جناب آقای دکتر عماد خیاطی، با مبحث “مطالعات و تحقیقات بازار و نحوهی راستیآزمایی آن” آشنا شدند. در این کارگاه که طی 4 ساعت برگزار گردید؛ مباحثی همچون تفاوت مطالعات بازار و مطالعات بازاریابی، تحقیقات درباره بازار، تحقیقات درباره مشتری و مصرف کننده، تدقیق اندازه بازار، طراحی مطالعات بازار، چرخه منفعت و … به دانشجویان آموزش داده شد. یکی از موارد و نکات مطرح شده دراین کارگاه این بود که تحقیقات بازار تماماً دربارۀ درک بازار هدف است؛ درحالیکه تحقیقات بازاریابی دربارۀ آموختن راههای متفاوت برای حفظ بازار هدف است. در آخرین کارگاه آموزشی سومین دوره کیمیا، دانشجویان کیمیا با ارائهی جناب آقای مهندس بهزاد صادقی به چالشی در رابطه با شناخت هر چه بهتر خود و آنچه از زندگی میخواهند دعوت شدند. در طول برگزاری این کارگاه 4 ساعته، دانشجویان طی فعالیتهای عملی به تعامل با یکدیگر پرداختند و در رابطه با اهداف و چشماندازهایشان برای ساخت یک زندگی بهتر گفتگو کردند.روز اول
روز دوم
روز سوم
روز چهارم
روز پنجم
روز ششم
روز اول
روز دوم
روز سوم
روز اول
2-تعیین مبنایی برای معامله سهام شرکت، هنگامی که ارزش بازار شرکت دقیقاً مشخص نیست (اغلب در مورد شرکتهای سهامی خاص).
روز دوم
روز سوم
روز اول
روز دوم
روز سوم
روز اول
روز دوم
روز سوم