با حمد و سپاس خداوند منان و تلاش دست اندرکاران و همکاران طرح، دومین دوره طرح آموزشی تجربی کیمیا طبق برنامه در تاریخ شنبه 14 مهرماه 97 آغاز شد. در مراسم افتتاحیه این دوره که از ساعت 8 صبح در مرکز همایش های دانشگاه الزهرا برگزار شد، ابتدا جناب مهندس دهبیدی پور (ریاست محترم پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف) طی بیاناتی به تشریح برنامه کیمیا دو و مرور تجربیات و آمارهای اولین دوره (سال 96) پرداختند. سپس جناب مهندس زرنوخی (مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران) نیز با مروری بر فرایند و پیامدهای برگزاری اولین دوره طرح و ایفای نقش ویژه دانش آموختگان در اکوسیستم مالی، نوآوری و فناوری ایران، ابراز امیدواری کردند که دانش آموختگان دومین دوره نیز بتوانند کارکردی اثرگذار در این حوزه داشته باشند.
طی برنامه افتتاحیه دو تن از اساتید دوره، جناب دکتر شیرازی و مهندس زرگرپور نیز به اختصار در مورد برنامه آموزشی و اهداف مورد نظر مطالبی را بیان کردند.



در دومین کارگاه آموزشی سرکار خانم مونا ناصری طی دو ساعت به معرفی مراکز رشد و کارکرد آنها در اکوسیستم کارآفرینی پرداختند. بهتبع شناخت عوامل و بازیگران اصلی این حوزه نقش بسزایی در تربیت نیروی انسانی جدید و کارآمد جهت فعالیت در این عرصه خواهد داشت.
در کارگاههای آموزشی تیپشناسی و شخصیت شناسی که در روز دوم این دوره برگزار شد، سرکار خانم اصلانی به طرح مباحث بسیار مفیدی در رابطه با نقش تیپهای شخصیتی در فضای استارتاپی و کارآفرینی پرداخته و با اجرای سناریوهای مختلف نحوه تعامل با افراد و شخصیتهای مختلف را طرح و بحث نمودند. تجربه برگزاری دوره اول طرح کیمیا حاکی از اهمیت بسزای این کارگاه در ایجاد شناخت افراد از سایرین و نیز فعالیت در محیط اشتراکی با ایدهها و اهداف مختلف بوده است. این کارگاه درواقع جلسه معارفه و آشنایی دانشجویان کیمیا دو نیز بود و حدود 8 ساعت به طول انجامید.


بخش ویژه سومین روز با حضور مهندس اکبر هاشمی همراه بود. وی مدیرمسئول و سردبیر هفتهنامه شنبه است که یکی از مهمترین و منسجمترین پایگاههای اطلاعرسانی و محتوایی حوزه استارتاپها در ایران است. وی در این بخش دانشجویان کیمیاکالج را با فعالیتها و اقدامات این هفتهنامه و کارکردهای آن در اکوسیستم آشنا کرد.


در ادامه کارگاههای آموزشی، در پنجمین روز با حضور دکتر رضا شیرازی از اصول و تکنیکهای بازاریابی صحبت شد و تجربیات ارزشمند ایشان در سمت استاد دانشگاه، مشاور کسبوکار مجری پروژههای تجارت الكترونيك، تحلیلگر تکنیکال و حوزه ارزهای رمزنگاریشده زمینه خوبی برای انتقال تجربیات و طرح مباحث مرتبط با بازاریابی را فراهم آورد.
آخرین روز از هفته اول آموزشهای حوزه کارآفرینی و نوآوری با ادامه بحث روشهای تهیه طرحهای کسبوکار و نیز موضوع مهم ارزیابی موشکافانه طرحهای کسبوکار توسط مهندس غلاملو همراه بود. بهتبع مهمترین آتیه مورد انتظار برای فعالیت دانشجویان کیمیاکالج در حوزه ارزیابی و کارشناسی ایده و طرحهای تجاری است و شنیدن تجربیات و آموختهها از کلام مدیر ارزیابی یکی از مهمترین نهادهای فعال در بخش کسبوکار فرصتی بینظیر و البته ارزشمند بود.
به دنبال دورههای آموزشی هفته اول که حول موضوعات عمومی و کلیات فعالیت در اکوسیستم استارتاپی و کارآفرینی بود، در هفته دوم با دوره آموزشی «آشنایی با ارزشگذاری استارتاپها» با حضور دکتر محمد احمدی همراه بودیم. ایشان در این دوره با طرح مبانی ارزشگذاری و مطالعات موردی به تکمیل آموختههای پیشین در رابطه با ارزیابی مدل و طرح کسبوکار پرداختند. بحث ارزشگذاری از موضوعات مهم در فضای استارتاپی و کسبوکارهای دانشبنیان است و بهتبع حضور دکتر احمدی بهعنوان یکی از فعالان این حوزه تأثیر بسزایی در بسط و تشریح مفهومی و عملیاتی موضوع داشت.
در کارگاههای آموزشی «توسعه محصول» که در دوم از دومین هفته از سلسله مباحث آموزشی کیمیاکالج برگزار شد، آرین افشار در کارگاهی چهارساعته به طرح فرایند توسعه محصول، شامل همه گامها و فعالیتهایی که از زمان صفر (زمانی که هنوز هیچچیز وجود ندارد) تا لحظهای که محصول آماده تجاری شدن (Commercialization) و عرضه به بازار (Launch) است پرداخت و به توجه به ماهیت موضوع محتوای آموزشی بدیع و کاربردی را به دانشجویان کیمیا دو عرضه نمود.
در همین روز و بخش عصرگاهی با کارگاه آموزشی «آشنایی با شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI)» همراه بودیم که توسط محمدرضا فرحی ارائه شد. این کارگاه نیز دربردارنده مباحث کلیدی حوزه فعالیتی استارتاپها و کارآفرینی بوده و به همین دلیل نقش کلیدی در دانش فنی فعالیت در این حوزه ایفا میکند. شاخصهای کلیدی عملکرد درواقع سنجههایی برای ارزیابی وضعیت کسبوکارها و تصمیمگیری در مورد برنامههای آتی در مورد آنهاست.
در سومین روز از کارگاههای آموزشی این هفته به موضوع «کار تیمی» رسیدیم. این کلاس که غالباً بهصورت عملی و البته در 8 ساعت برگزار شد به یکی از موضوعات مهم فعالیت در اکوسیستم پویای کارآفرینی، نوآوری و فناوری یعنی کار تیمی و کیفیتهای رفتار جمعی و جمعگرایی پرداخت. نوع و چارچوب فعال این کارگاه باعث شد دانشجویان کیمیا کالج با میل و اشتیاق زیادی به مشارکت در آن مبادرت نمایند.
در کارگاه آموزشی چهارمین روز از این هفته به موضوع «تجاریسازی فناوری» پرداخته شد. این کارگاه بهطور عمده بر محور انتقال و بیان تجربیات مدرس باسابقه این حوزه بود که در ابتدا با ارائه تعریفی از تجاریسازی آن را مبتنی بر خلق ثروت از ایدهها و فناوریها توصیف کرده و فرآیندها و مبانی تجاریسازی و روشهایی چون جایگزینی و ابداع را طرح و بحث نمودند. این کارگاه 8 ساعته دید و چشمانداز بسیار خوبی را برای دانشجویان کیمیا به همراه داشت.


